Thursday, November 19, 2009

ilmu

1) Harta yang paling berharga ialah ILMU. Dgn Ilmu, anda boleh ada macam2. boleh ada kereta laju, boleh ada PS3, boleh ada gitar.

2) Untuk menjadi artis, anda perlu berilmu dan perlu belajar setinggi yang boleh. Jangan tak sekolah langsung. Tak kisah lah ilmu ape pun, jgn ilmu sesat sudah. Sebab dgn ilmu, anda akan bisa brfikir dgn baik, tidak hanya mengejar glamour dan tidak juga benci dgn bahasa ibunda sendiri. So, kalau sesiapa dapat jadi pelajar AF, belajarlah dgn bersungguh2.

3) Untuk bermain golf anda perlu juga berilmu dan belajar dengan yang bijak pandai. Anda kena berilmu kerana golf perlukan anda berfikir. Anda kena belajar dari bijak pandai kerana anda kena tahu cara sebanar main golf. Bukan letak bola dan pukul. Dalam Islam ada disebut bahwa jangan belajar sendiri, nanti bisa sesat. Pemain no.1 dunia, Tiger Wood pun masih memerlukan guru untuk main golf, 3 org lagi tu (Hamon, Leadbetter and Haney)

4) Dalam ilmu, jangan lawan cikgu, benci camne pun dgn cikgu tu, jangan sekali2 benci ilmu dia. Jangan sekali2 bercakap semasa guru membuat penyampaian, kurang ajar namanye tu

5) Kalau kita dah ade kawin, dah ade anak, jangan sekali2 kedekut berbelanja untuk pendidikan anak tue. Kalau anak kite nak belajar, jangan sekali2 utamakan diri kite, utamakan ilmu anak tue dulu. Kalau anak kite pandai dan beradab, senang hidup kite dunia akhirat.

6) Yang paling penting, sebagai org islam, jangan lupe mendalami islam. dalam keadaan sekarang (IFC, SAFC, AVC-R, JEW bermaharajalela), Ilmu akhirat juga penting untuk pertahanan diri kita.

No comments: