Wednesday, August 15, 2007

Evolusi Muzik Sang Polloi

Alternative, alternative, alternative...
The choice is mine!!!
Dead city!Dead city! Dead city!!
hehehehehe...time2 syahdu nie teringat lak kepada The Exploited, fuyohhh..memang rebel tul mase dengar lagu nie....
Aku teringat la masa mude2 dulu.....dan Teori Evolusi Darwin......aku rase aku pun berevolusi gak cam Darwin.
Di bawah adalah proses evolusi aku...

1 bulan - 7 tahun -
aku dihiburkan dengan lagu uji rashid, hail amir, the beatles, The eagles, Sha Na Na dan yang sewaktu dengannya
8 tahun -
Zaman rock kapak, zaman search, aku mula berjinak dengan rock. kaset rock pertama aku ialah album debut Gersang. Mase tu Kidd main solo untuk Gersang. Perghhh...mase dah rase rock gile dah tu...tapi nak habaq mai la kan, mase umur 8 tahun aku dah rase Kidd akan menjadi salah sorang gitar hero di Malaysia. dan sekarang nie ramalan aku terbukti benar belaka.
9 tahun - 12 tahun -
Aku dikenalkan dengan Scorpions, White lion, White Snake dan paling best Metallica dan paling best tahap dewa ialah IRON MAIDEN!!!!!
13 tahun - 15 tahun -
Aku masuk ke skolah asrama di Shah Alam. Ini merupaka zaman gelap ku, dari sorang yang rock dan metal, aku menjadi sorang rapper ala2 4u2c dan mendengar lagu2 dance dan kumpulan BROS (ingat lagi?)
16 tahun - 17 tahun -
Kembali ke kampung halaman (result PMR barai la bang). Kembali ke pangkal jalan, dan juga mula bereksperimentasi dengan lagu2 indie dan punk rock. Tapi yang penting aku kembali dalam dakapan Metallica dan Iron Maiden!!! dan mula mengenali dan membaca artikle Joe Kidd
18 tahun - 20 tahun -
melanjutkan pelajaran ke UKM (baru matrix je). Mula mengenali dunia sebenar punk dan skins. Mula mengenali nama (sahaje) seperti Megat, ACAB, Bond Rovers, The Opressed, Angelic Upstarts, Sham 69, The Exploited dll. Mula berjamming lagu Oi! di studio Ku Yi di Kompleks sampah di KT. Thanx Roi!!!!
21 tahun - 27 tahun -
Masuk ke Fakulti kejut, berjinak - jinak dengan dunia metal pulak dah.....lagi best dah start main gitar lak.1st song utk aku practice ialah lagu green day (tak hingat tajuk ) dan lagu Sil-Khannaz( tak ingat tajuk gak), mase tue memang metal tak ingat (Thanx again Roi!!). Start keje je, kumpul album2 Deicide (fucking great!!), Slayer (oklah) dan tak lupe kepada Slipknot ( 2 album pertama je best, cam old skool sket, pas tu emo la) dan seangkatan dengannya. Rabak kad kredit aku beli CD kat Tommy.
28 tahun - sampai la -
mellow sket, dengar lagenda rock, gara2 masuk karaoke ngan kengkawan kat Ipoh. Best siot layan lagu rock kapak nih, tambah syok lak kalau nyanyi. Tapi aku rase semua nie gara2 aku dah tue kot, tu yang layan tu.....hehehehe

gitulah serba sedikit evolusi muzik aku, dan aku rase aku ni takla poser, aku universal, semua layan, janji best. Tapi kena la ade tulang belakang nye.....heheheheheh. Rock Forever!!!!

No comments: